Edukacja globalna - strona tematyczna Ośrodka Działań Ekologicznych Źródła

STRONA GŁÓWNA | O EDUKACJI GLOBALNEJ | MATERIAŁY EDUKACYJNE | KAMISHIBAI | SZKOŁA TRENERÓW | TEG 2018 | O ŹRÓDŁACH


O EDUKACJI GLOBALNEJ I ZRÓŻICOWANYM ŚWIECIE




Edukacja globalna (oprac. Gosia Świderek)


- Edukacja globalna – właściwie dlaczego?
- Definicje edukacji globalnej
- Edukacja globalna w nauczaniu najmłodszych
- Dobra edukacja globalna
- Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa

Globalna Północ – Globalne Południe (oprac. Aleksandra Antonowicz)


- Czy świat jest jeden?
- Za pomocą jakich wskaźników możemy ocenić rozwój krajów?
- Czy Globalne Południe różni się od Globalnej Północy tylko poziomem rozwoju materialnego?
- Dlaczego kraje Południa są biedne?
- Milenijne Cele Rozwoju – drogowskaz dla walki o lepsze życie krajów Południa
- Czym jest pomoc rozwojowa?
- Jaka jest rola Polski we współpracy globalnej?
- Działalność polskich organizacji pozarządowych w krajach globalnego Południa
- Dlaczego powinniśmy pomagać?
- Jak każdy może się zaangażować?


Jak każdy może się zaangażować?


Paradoksalnie to nie pomocy finansowej kraje Globalnego Południa potrzebują najbardziej, by wydźwignąć się z ubóstwa. Globalne zależności powodują, że zarówno polityka krajów Północy, jak i indywidualne wybory ich mieszkańców mogą przeszkodzić Południu w tak potrzebnym rozwoju. Ważne więc, aby oprócz dawania wsparcia finansowego, które zwykle oscyluje w granicach zaledwie jednego procenta DNB krajów Północy, mieszkańcy tych bogatych regionów byli świadomi tego, że ich nieodpowiedzialne wybory konsumenckie, zgoda na niszczenie środowiska, przyczynianie się do przyspieszania tempa zmian klimatu czy nawet nieodpowiedzialna turystyka mogą zniweczyć starania najbiedniejszych.

Codziennie kupujemy jedzenie, ubrania, kosmetyki, środki czystości, wodę, energię, benzynę, usługi. Za każdą z tych rzeczy płacimy. Odpowiedzialna (świadoma i zrównoważona) konsumpcja oznacza spojrzenie z innej perspektywy na pieniądze, którymi dysponujemy. Pieniądze działają jak głos wyborczy, za pomocą którego opowiadamy się za lub przeciwko określonej sprawie. Nawet drobne, codzienne zakupy produktów takich jak kawa, herbata, płatki zbożowe czy worki na śmieci stanowią nasze prywatne „głosowanie”.

Droga do globalnej sprawiedliwości i dobrobytu prowadzi przez mądre korzystanie z zasobów środowiska, które ten rozwój umożliwia. Dziś rozwój Globalnego Południa zagrożony jest skutkami zmian klimatu, kurczącymi się zasobami naturalnymi i zanieczyszczeniem środowiska. Globalnie odpowiedzialni ludzie popierają rozwój zrównoważony – czyli taki, który zabezpieczy co najmniej takie same warunki do życia przyszłym pokoleniom – i wdrażają go w swoim codziennym życiu. Przeciw ubóstwu znaczy również w zgodzie ze środowiskiem. Bądź odpowiedzialnym turystą – egzotyczne zakątki świata to w większości kraje biedne. Podróżując wspieraj prawdziwych właścicieli tych miejsc. Szukaj informacji o rejonach, do których jedziesz. Dowiedz się więcej o tym, czym jest odpowiedzialna turystyka.

Zgłoś się do organizacji pozarządowej zajmującej się współpracą z krajami Globalnego Południa bądź edukacją globalną – zostań wolontariuszem. Wykorzystuj materiały edukacyjne przygotowane z myślą o edukacji globalnej polskiego społeczeństwa. Pamiętaj, że włączając się w edukację globalną przyczynisz się również do sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju – świadomość problemów jest pierwszym krokiem do ich rozwiązania. Wesprzyj finansowo organizacje, których działania popierasz – w ten sposób również powodujesz zmianę na lepsze.

Dbałość o środowisko, zmniejszenie zapędów konsumenckich i świadomość zależności globalnych w codziennym życiu są podstawowymi krokami w stronę globalnie odpowiedzialnego zachowania. Wiedza o Południu jest nie tylko ważna w kontekście rozumienia globalnych zależności, lecz także pozwala dostrzec różnorodność, która – mimo ujednolicania kultur wskutek globalizacji – wciąż jest ogromna. Media informują najczęściej tylko o nieszczęściach w odległych zakątkach świata, a przecież kraje Południa mają też swoją kulturę, politykę i ciekawą historię.

Więcej informacji o globalnym Południu, globalnych zależnościach i naszym wpływie na walkę z ubóstwem znaleźć można na stronach:
www.globalnepoludnie.pl
www.ekonsument.pl


 
 
 
  

Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej. Obecnie realizujemy projekt:

"Źródła skutecznej edukacji globalnej"
to nasz kolejny projekt, którego celem jest upowszechnianie i podnoszenie jakości EG na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. I-III SP). Jest kontynuacją wcześniejszych działań stowarzyszenia poświęconych propagowaniu treści EG wśród najmłodszych.

W ramach projektu: przeprowadzimy badanie ankietowe dot. postaw nauczycieli wobec EG, analizę aktualnych podręczników dla klas I-III pod kątem zawartości treści EG, zorganizujemy roczną Szkołę Trenerów Edukacji Globalnej dla Najmłodszych, cykl kaskadowych szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z mniejszych miejscowości (w roku szkol. 2019/2020), zorganizujemy ogólnopolską konferencję poświęconą EG w nauczaniu wczesnoszkolnym w 2020 r.
Ponadto przygotujemy i wydamy 18 pakietów edukacyjnych na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz pięć bajek kamishibai uznanych polskich autorów literatury dziecięcej nt. bioróżnorodności, uchodźctwa, dostępu do wody, dostępu do edukacji oraz dostępu do żywności.

Czas realizacji: sierpień 2018 – kwiecień 2020 r.
Koordynacja: Magdalena Piekunko.

 

logo źródła
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Łódź 90-602, ul. Zielona 27
tel. 42 632 81 18, fax 42 203 13 76
e-mail: edukacja@zrodla.org
www.zrodla.org


logo Polska Pomoc
Projekt "Źródła skutecznej edukacji globalnej" jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2018r.


OPP

Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.