Edukacja globalna - strona tematyczna Ośrodka Działań Ekologicznych Źródła

STRONA GŁÓWNA | O EDUKACJI GLOBALNEJ | MATERIAŁY EDUKACYJNE | KAMISHIBAI | SZKOŁA TRENERÓW | TEG 2018 | O ŹRÓDŁACH

gwatemala

Piniata


Piniata to zabawa znana nie tylko w Gwatemali, bawią się w nią dzieci w krajach Ameryki Południowej i Środkowej, a także w Portugalii i Hiszpanii. Zwyczaj ten pochodzi najprawdopodobniej od Indian i został od nich przejęty przez kolonizatorów. Piniatę przygotowuje się przed Bożym Narodzeniem lub na urodziny. Piniata to wypełniona słodyczami kula (czasem może mieć inny kształt, np. konia), którą wiesza się pod sufitem. Dzieci muszą rozbić piniatę kijem lub pałką, muszą przy tym mieć zawiązane oczy. Jeśli im się uda, mogą zabrać tyle słodyczy, ile dadzą radę zebrać.

Piniatę należy zacząć przygotowywać kilka dni wcześniej, w przygotowania można włączyć dzieci. Potrzebne będą: balon, miska o średnicy zbliżonej do średnicy balona, stare gazety makulaturowe, klej z mąki i wody, cukierki i inne łakocie do wypełnienia wnętrza, sznurek, kijek do rozbicia piniaty, opaska do przewiązania oczu, bibuła lub inne kolorowe ozdoby (opcjonalnie). Cel: rozbicie piniaty tak, by wysypały się łakocie.

W pierwszej kolejności naszykuj klej z wody i mąki w proporcjach 2:1 (dwie miary wody na jedną miarę mąki). Kleik starannie wymieszaj. Balon nadmuchaj do średnicy około 15-20 cm i zawiąż na supełek, a gazetę podrzyj na paski długości mniej więcej 8 cm i szerokości około 5 cm. Paski gazety maczaj w kleju i takimi mokrymi kawałkami papieru obkładaj wokoło balon – zostawiając wokół supełka około 2cm bez oklejenia (będzie to otwór, przez który wsypiesz do środka łakocie). Balon podczas oklejania możesz umieścić w misce – usprawni to pracę.

Teraz musisz odczekać kilka godzin albo najlepiej całą noc, aż warstwa papierowa wyschnie. Gdy będzie zupełnie sucha, układaj na niej kolejne warstwy papieru – drugą, trzecią, czwartą – każdą kolejną na wyschnięta spodnią warstwę. Po nałożeniu trzech, czterech warstw przebij balon i wyjmij go ze środka (po to nie obklejaliśmy papierem balonu wokół supełka). W ten sposób powstała sztywna papierowa „kula” o kształcie balonu. Przez otwór wsyp łakocie, kawałki bibuły. Zrób po bokach otworu dwie dziurki i przewlecz przez nie sznurek. Otwór możesz zatkać zgniecioną gazetą. Tak przygotowaną piniatę wystarczy jeszcze tylko kolorowo przyozdobić np. bibułą – okleić jej ścianki, a także „ogon”, który będzie powiewał podczas rozbijania. Piniatę zamocuj na mocnej gałęzi drzewa lub sznurku/żyłce rozwieszonym/-ej w pomieszczeniu, zawiąż uderzającemu oczy, kijek w dłoń i… do dzieła – niech rozsypią się łakocie! Jeśli przy pierwszej „rundzie” uderzeń piniata nie zostanie rozbita, kolejną rundę można przeprowadzić, nie przewiązując już oczu uczestnikom.

Najlepiej, żeby dzieci uderzały piniatę po kolei, pozwoli to uniknąć przypadkowego urazu. Należy wyraźnie zwrócić uwagę dzieciom, by nie wyrzucały kijka z rąk a jedynie próbowały uderzyć wiszącą piniatę. Chcąc usprawnić przebieg zabawy w dużej grupie, warto mieć w zanadrzu kilka opasek, by przewiązać oczy jednocześnie kilku dzieciom. Podczas rozbijania piniaty dzieci w Ameryce Południowej recytują rymowanki lub śpiewają specjalne piosenki, zaproponuj dzieciom wspólne recytowanie podczas zabawy:

Piniata
Nie chcę ja srebra, nie chcę ja złota,
Rozbić piniatę przyszła mi ochota!
Rusz się, no rusz się! Wyjdź dziewczę stąd.
Z koszem słodyczy szybko opuść kąt.
Rusz się, no rusz się! Wyjdź Juana ma.
Z koszem fistaszków spiesz do nas raz dwa!
Uderz, uderz, uderz! A nie pogub drogi
i do celu prosto niech cię niosą nogi.
Słodka pomarańcza, słodki ananas,
tych, co w drzwiach stoją, przegoń kijem zaraz.

(http://pl.wikipedia.org/wiki/Piniata)





GWATEMALA



Ghana | Algieria | Zambia | Peru | Boliwia | Gwatemala | Nepal | Mongolia | Wietnam | Indonezja

 
 
 
  

Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej. Obecnie realizujemy projekt:

"Źródła skutecznej edukacji globalnej"
to nasz kolejny projekt, którego celem jest upowszechnianie i podnoszenie jakości EG na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. I-III SP). Jest kontynuacją wcześniejszych działań stowarzyszenia poświęconych propagowaniu treści EG wśród najmłodszych.

W ramach projektu: przeprowadzimy badanie ankietowe dot. postaw nauczycieli wobec EG, analizę aktualnych podręczników dla klas I-III pod kątem zawartości treści EG, zorganizujemy roczną Szkołę Trenerów Edukacji Globalnej dla Najmłodszych, cykl kaskadowych szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z mniejszych miejscowości (w roku szkol. 2019/2020), zorganizujemy ogólnopolską konferencję poświęconą EG w nauczaniu wczesnoszkolnym w 2020 r.
Ponadto przygotujemy i wydamy 18 pakietów edukacyjnych na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz pięć bajek kamishibai uznanych polskich autorów literatury dziecięcej nt. bioróżnorodności, uchodźctwa, dostępu do wody, dostępu do edukacji oraz dostępu do żywności.

Czas realizacji: sierpień 2018 – kwiecień 2020 r.
Koordynacja: Magdalena Piekunko.

 

logo źródła
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Łódź 90-602, ul. Zielona 27
tel. 42 632 81 18, fax 42 203 13 76
e-mail: edukacja@zrodla.org
www.zrodla.org


logo Polska Pomoc
Projekt "Źródła skutecznej edukacji globalnej" jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2018r.


OPP

Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2018 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.