Edukacja globalna - strona tematyczna Ośrodka Działań Ekologicznych Źródła

STRONA GŁÓWNA | O EDUKACJI GLOBALNEJ | MATERIAŁY EDUKACYJNE | KAMISHIBAI | SZKOLENIA | KONFERENCJA | O ŹRÓDŁACH

peru

Titicaca hula bula, czyli „głuchy telefon”



Dzieci siadają w kręgu i jedno drugiemu przekazuje wiadomość – szeptem na ucho. Zazwyczaj pierwotna wiadomość zostaje nieumyślnie zupełnie przeinaczona. Może być punktem wyjścia do kolejnej gry, gdzie okazuje się, że aby przekazać wiadomość na duże odległości, Inkowie wykorzystywali specjalnych kurierów-biegaczy.


Sztafeta



Nie jest to oryginalna gra, ale nawiązanie do wysoko rozwiniętej poczty kurierskiej Inków.
Potrzebujemy: wybrany przedmiot do podawania w sztafecie (np. kopertę lub rulon papieru z tajemniczym listem).
Cel: ukończenie sztafety jako pierwszy.

Dzielimy dzieci na dwie drużyny – powinny ustawić się w rzędach naprzeciwko siebie. Wyznaczamy dwie linie: jedną, za którą stoją obie drużyny, i drugą w odległości kilku metrów od pierwszej – metę. Dzieci ustawiają się za pierwszą linią a pierwsze osoby z rzędów dostają do ręki jakąś przesyłkę (może to być wybrany przedmiot lub zwinięta w rulon wcześniej przygotowana wiadomość). Na polecenie „start” osoby te biegną w kierunku linii mety, pozostawiają tam przesyłkę, po czym wracają z powrotem do swojego rzędu – tym razem stają na jego końcu. Następne osoby z rzędów muszą biec do linii mety po przesyłkę, podnoszą ją, biegną z powrotem i podają kolejnej osobie, która wysunęła się na czoło rzędu. Ta osoba znowu biegnie położyć przesyłkę i tak trwa zabawa aż do momentu, kiedy osoba będącą na początku gry pierwszą w rzędzie znów stanie na jego przedzie. Wygrywa drużyna, której ostatni zawodnik jako pierwszy powróci po biegu do rzędu. Przedmiotem podawanym w sztafecie może być właśnie rulon papieru z tajemnym sekretem – po zakończeniu sztafety wygrana drużyna odczytuje wiadomość, np.: „Zmęczeni? Wyobraźcie sobie, że inkascy kurierzy zwani chaski dostarczali na stół panującego Sapa Inki świeże ryby i owoce morza. Biegacze biegli do władcy z wybrzeża peruwiańskiego – wyruszali z osady zwanej dziś Puerto Inka i biegli aż do miejscowości Cuzco. Odległość, jaką mieli do przebycia, to około 400 km – to tak jakby przebiec od Gdańska do Łodzi! Na szczęście na trasie zmieniali się co jakiś czas. Biegacze dostarczali nie tylko żywność, ale też wiadomości – jako sztafeta biegali po inkaskich drogach przez góry Andy i mogli w ciągu jednego dnia przekazać wiadomość na odległość 450 km.

Młodszym dzieciom wyjaśnij, że biegacze pokonywali wiele kilometrów, przekazując w ten sposób z miejscowości do miejscowości różne produkty. Odległość była bardzo duża, bieg trwał wiele godzin i dlatego biegaczy-kurierów było wielu. Aby dzieci mogły sobie wyobrazić, jak wiele kilometrów musieli pokonywać, zapytaj, czy pamiętają jakąś długą podróż, np. na wakacje. Powiedz, że kurierzy pokonywali taką odległość na własnych nogach.

PERU



Ghana | Algieria | Zambia | Peru | Boliwia | Gwatemala | Nepal | Mongolia | Wietnam | Indonezja

 
 
 
  

Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej. Obecnie realizujemy projekt:

"Źródła skutecznej edukacji globalnej"
to nasz kolejny projekt, którego celem jest upowszechnianie i podnoszenie jakości EG na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. I-III SP). Jest kontynuacją wcześniejszych działań stowarzyszenia poświęconych propagowaniu treści EG wśród najmłodszych.

W ramach projektu: przeprowadzimy badanie ankietowe dot. postaw nauczycieli wobec EG, analizę aktualnych podręczników dla klas I-III pod kątem zawartości treści EG, zorganizujemy roczną Szkołę Trenerów Edukacji Globalnej dla Najmłodszych, cykl kaskadowych szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z mniejszych miejscowości (w roku szkol. 2019/2020), zorganizujemy ogólnopolską konferencję poświęconą EG w nauczaniu wczesnoszkolnym w 2020 r.
Ponadto przygotujemy i wydamy 18 pakietów edukacyjnych na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz pięć bajek kamishibai uznanych polskich autorów literatury dziecięcej nt. bioróżnorodności, uchodźstwa, dostępu do wody, dostępu do edukacji oraz dostępu do żywności.

Czas realizacji: sierpień 2018 – kwiecień 2020 r.
Koordynacja: Magdalena Piekunko.

 

logo źródła
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Łódź 90-602, ul. Zielona 27
tel. 42 632 81 18, fax 42 203 13 76
e-mail: edukacja@zrodla.org
www.zrodla.org


logo Polska Pomoc
Projekt "Źródła skutecznej edukacji globalnej" jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w latach 2018-2020.


OPP

Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2019 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.