Edukacja globalna - strona tematyczna Ośrodka Działań Ekologicznych Źródła

STRONA GŁÓWNA | O EDUKACJI GLOBALNEJ | MATERIAŁY | SZKOLENIE DLA STUDENTÓW | SZKOLENIE DLA BIBLIOTEKARZY | O ŹRÓDŁACH

 

O EDUKACJI GLOBALNEJ I ZRÓŻNICOWANYM ŚWIECIE



Edukacja globalna (oprac. Gosia Świderek)


- Edukacja globalna – właściwie dlaczego?
- Definicje edukacji globalnej
- Edukacja globalna w podstawie programowej (wkrótce)
- Edukacja globalna w nauczaniu najmłodszych
- Dobra edukacja globalna
- Kodeks w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa

Globalna Północ – Globalne Południe (oprac. Aleksandra Antonowicz)


- Czy świat jest jeden?
- Za pomocą jakich wskaźników możemy ocenić rozwój krajów?
- Czy Globalne Południe różni się od Globalnej Północy tylko poziomem rozwoju materialnego?
- Dlaczego kraje Południa są biedne?
- Milenijne Cele Rozwoju – drogowskaz dla walki o lepsze życie krajów Południa
- Czym jest pomoc rozwojowa?
- Jaka jest rola Polski we współpracy globalnej?
- Działalność polskich organizacji pozarządowych w krajach globalnego Południa
- Dlaczego powinniśmy pomagać?
- Jak każdy może się zaangażować?

Edukacja globalna – właściwie dlaczego?

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego właściwe edukacja ma być globalna? Zapytajcie pierwszego lepszego siedmiolatka o mieszkańców Afryki czy Azji. Z jednej strony okaże się, że współczesne dzieci wychowane na kreskówkach i na książkach skierowanych do najmłodszych, mające styczność z mediami, reklamami i słuchające rozmów rodziców, posiadają ogromną wiedzę na temat świata. Znają ciekawostki, zwierzęta, elementy kultury z różnych regionów świata. Z drugiej jednak strony, często wiedza prezentowana w bajkach czy książeczkach jest stereotypowa, wyrwana z kontekstu kulturowego czy wręcz nieprawdziwa. Jednak najistotniejszą rzeczą jest to, że wiedza ta w niewielkim stopniu uczy bliskości czy pozwala zrozumieć współzależności istniejące na świecie. Bohaterowie książek i baśni traktowani są często jak… bohaterowie baśni, żyjący w całkowicie wymyślonym świecie. Dzieci na co dzień nie czują, że mają kontakt z resztą świata, że są od reszty świata zależne, wreszcie – że same oddziałują na mieszkańców odległych krajów, na przykład poprzez jedzenie, które spożywają, ubrania, kulturę masową czy powietrze, którym oddychają.

My dorośli też o tym zapominamy. Wychowani pod europejskim „kloszem”, nie zadajemy sobie pytań, kto uszył nasze spodnie, kto wyprodukował kawę, skąd wzięły się surowce do wyprodukowania naszego telefonu komórkowego, dokąd trafiają nasze śmieci, dlaczego tylu ludzi na świecie głoduje, skoro na Ziemi produkuje się zbyt wiele żywności, czy produkcja agropaliw chroni klimat czy raczej spowoduje zmniejszanie się Puszczy Amazońskiej, jaki jest związek polityki rolnej bogatych krajów z Arabską Wiosną …

Przez lata w szkole poznawaliśmy historię i kulturę Polski i Europy, a nawet jeśli pojawiały się treści dotyczące dalszych, z naszego punktu widzenia, zakątków Ziemi, traktowane były po macoszemu. Jeśli na historii pojawiały się wątki azjatyckie czy afrykańskie, to tylko dlatego, że były związane z Europą. Nie analizowaliśmy literatury południowoamerykańskiej, nie poznawaliśmy sztuki afrykańskiej czy muzyki z Azji, a jeśli już, to w charakterze niewiele znaczącej ciekawostki. Nie analizowaliśmy relacji gospodarczych. Ale świat w ostatnich kilkudziesięciu latach bardzo się zmienił. Karierę robi słowo globalizacja. Globalizacja, czyli zbiór procesów prowadzących do coraz większej współzależności państw, społeczeństw, gospodarek i kultur. Z powodu globalizacji drastycznie zmniejszył się dystans nie tylko między poszczególnymi państwami, ale i między ludźmi. Każdy z nas swoimi codziennymi wyborami ma szansę realnie oddziaływać na życie ludzi w krajach Północy i Południa. Zależymy od siebie nawzajem. Podejmując różne decyzje w codziennym życiu, wspierając takie a nie działanie polityczne, można działać na rzecz lub przeciwko środowisku, poszanowaniu praw człowieka, pogłębianiu się ubóstwa, zawłaszczaniu zasobów naturalnych należących do innych społeczeństw.

Kluczowe jest tu słowo „współzależność”. Globalne współzależności działają we wszystkich kierunkach i na różnych poziomach: kulturowym, środowiskowym, gospodarczym i politycznym. Mają wpływ na każdego z nas, niezależnie czy mieszkamy w Katowicach, Limie, czy małej wsi w Bangladeszu.

Współzależności określają współczesny świat. Różne regiony świata działają jak naczynia połączone. Na przykład problem głodu na Globalnym Południu narasta z powodu rozwoju produkcji agropaliw na Globalnej Północy. Odkąd sektor żywnościowy związał się z energetycznym, ceny żywności zaczęły zależeć od wartości ropy i, niestety, podnoszą się. Wzmożony popyt na mięso w Azji powoduje wzrost cen żywności, konieczność tworzenia nowych pastwisk, deforestację i zmiany klimatu. Rozwój jednych może okazać się hamulcem dla drugich.

Rozwój to proces, którego celem jest poprawa standardu życia ludności danego kraju i poprawa sytuacji państwa. Wszyscy chcą się rozwijać. Tak samo jak najbiedniejsi ludzie żyjący na świecie nie ustają w dążeniu do dobrobytu, tak i ci najbogatsi nie przestają myśleć, jak polepszać swój komfort życia. Zaspokajanie potrzeb najbogatszych pochłania coraz większe ilości zasobów, których powinno przecież wystarczyć sprawiedliwie dla wszystkich.

Tu pojawia się edukacja globalna analizująca współzależności, stawiająca pytania (np. o granice rozwoju), ucząca krytycznego myślenia, zachęcająca do podejmowania działań na rzecz sprawiedliwości i zrównoważonego rozwoju.

Mikrokompendium wiedzy o pomaganiu biedniejszym krajom

 
 
 
 
 

Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej. Obecnie realizujemy projekt:

"Edukacja globalna dla najmłodszych"
to piąta edycja projektu skierowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich nauczycieli. Przybliżając dzieciom kulturę Azji, Afryki i Ameryki Południowej i Środkowej, pragniemy ukazywać różnorodność, ale i podobieństwa regionów świata, a przez to – pobudzać do solidarności międzyludzkiej już najmłodszych. W ramach projektu powstał pakiet edukacyjny ze scenariuszami zajęć, grami dydaktycznymi i zabawami oraz 3 bajeczki teatrzyku Kamishibai. Planowane są dalsze szkolenia dla nauczycieli i animatorów, a także dla studentów kierunków pedagogicznych, warsztaty dla dzieci oraz wydanie edukacyjnej mapy świata.
Czas realizacji: wrzesień 2016 – czerwiec 2017 r.
Koordynacja: Magdalena Piekunko.

 

logo źródła
Ośrodek Działań Ekologicznych "Źródła"
Łódź 90-602, ul. Zielona 27
tel. 42 632 81 18, fax 42 203 13 76
e-mail: edukacja@zrodla.org
www.zrodla.org


logo Polska Pomoc
Projekt "Edukacja globalna dla najmłodszych" jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2012, 2013, 2014, 2015 i 2016 r.


PARTNERZY PROJEKTU
"Edukacja globalna dla najmłodszych"

Przedszkole ekologiczne Ekoludek


Fundacja Artykuł 25


OPP

Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2016 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.