Edukacja globalna - strona tematyczna Ośrodka Działań Ekologicznych Źródła

STRONA GŁÓWNA | O EDUKACJI GLOBALNEJ | MATERIAŁY EDUKACYJNE | KAMISHIBAI | SZKOLENIA | KONFERENCJA | O ŹRÓDŁACH

Rozpoczynamy nowy projekt pt.



"Edukacja Globalna dla najmłodszych" to projekt, poprzez który chcemy uwrażliwiać na otaczający świat już dzieci w wieku przedszkolnym i na etapie klas 1-3 SP. Przybliżając dzieciom kulturę Azji, Afryki i Ameryki Południowej i Środkowej, pragniemy ukazywać różnorodność, ale i podobieństwa świata, a przez to – pobudzać do solidarności międzyludzkiej już najmłodszych.
Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz nauczycieli. Chociaż podstawa programowa kształcenia ogólnego kładzie nacisk na edukację globalną dopiero na etapie gimnazjum, to jesteśmy przekonani, że na edukację globalna nigdy nie jest za wcześnie. Już od najmłodszych lat możemy pokazywać różnorodność świata i wartości z tą różnorodnością związane, pokazywać podobieństwa, budować postawę solidarności, równości i sprawiedliwości, wskazywać na związki z różnymi regionami świata, wyrabiać poczucie odpowiedzialności za świat. Opierając się na doświadczeniach z projektu poświęconego dawnym zabawom podwórkowym, chcemy edukację dla najmłodszych oprzeć właśnie o zabawy i gry z różnych stron świata. Zabawy są czymś co łączy ludzi na całym świecie.

Cel ogólny: Za pomocą projektu chcemy w dłuższej perspektywie wzmocnić znaczenie edukacjo globalnej w edukacji formalnej, podnieść świadomość jej znaczenia wśród nauczycieli i metodyków, ze szczególnym uwzględnieniem nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włączenie edukacji globalnej do edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej wydaje się nam niezwykle istotne ze względu na otwartość, ciekawość dzieci w tym wieku, łatwość empatii i wrażliwość, co powoduje, że edukacja w tym wieku, oparta głównie na zabawie, doświadczeniu i emocjach, jest bardzo trwała. Postawy, przekonania i wiedza z tego okresu zostają w człowieku na długo.

W ramach projektu przygotowany zostanie zestaw scenariuszy wraz z materiałami merytorycznymi, wszystkie scenariusze następnie zostaną przetestowane podczas zajęć w grupach przedszkolnych i wśród uczniów klas I-III szkół podstawowych. Scenariusze zajęć o krajach w wariantach wiekowych wraz z kartami pracy uzupełnione o mikrokompendium wiedzy nt. współzależności globalnych oraz wprowadzenie do idei edukacji globalnej a także gry dydaktyczne oraz materiały ilustracyjne wydane zostaną w formie pakietu edukacyjnego dystrybuowanego do zainteresowanych szkół i przedszkoli oraz rozdawane podczas 20 szkoleń dla nauczycieli.

Opracowane zostaną scenariusze zajęć poświęcone wybranym krajom Globalnego Południa: Nepalu, Indonezji, Wietnamu, Mongolii, Algierii, Zambii, Ghany, Gwatemali, Peru oraz Boliwii. Dzieci będą poznawać kulturę, codzienność, przyrodę kolejnych krajów za pomocą fotografii, bajek z regionu, typowych zabaw dziecięcych z regionu. Celem zajęć jest z jednej strony ukazanie różnorodności świata, co ma ułatwiać otwarcie na świat, na odległe kultury a z drugiej strony ukazanie podobieństw w sposobach zabaw, spędzaniu czasu wolnego, relacji rodzinnych, co z kolei ma budować solidarność z ludźmi z odległych krajów. Pokazując różne kraje, chcemy pokazać jak bardzo zróżnicowane są kontynenty, które często traktowane są w stereotypowy sposób jako jednorodna całość. Dzieci będą miały okazję zobaczyć różne oblicza kontynentu, zróżnicowaną kulturę, architekturę, przyrodę, kontrasty społeczne, w poziomie rozwoju, sposobach życia. Mamy nadzieję, że zaciekawienie dzieci w tak młodym wieku różnorodnością świata, ukazaniem bogactwa sposobów życia, spędzania czasu, muzyki, potraw pozwoli w przyszłości uniknąć uprzedzeń i stereotypowego spojrzenia na kraje Globalnego Południa.

Ważnym elementem zajęć poświęconych kolejnym krajom będzie nauka dziecięcej zabawy pochodzącej z danego kraju. Proste dziecięce zabawy podwórkowe są wspólnym elementem kultur na całym świecie. Często podobne zabawy występują nie w wielu krajach na różnych kontynentach i nie jest to objaw globalizacji (wymiany kulturowej poprzez telewizję czy internet) lecz oddolnych pomysłów dzieci, są to często zabawy z kilkudziesięcio- a nawet kilkusetletnią tradycją. W różnych krajach różnią się nazwą, nazwami postaci czy „scenariuszem”, ale schemat zabawy jest podobny. Chcemy pokazać/ przypomnieć dzieciom te zabawy (w Polsce ostatnio trochę zapomniane, bo dzieci mniej czasu spędzają na podwórku) by z jednej strony pokazać, że wszystkie dzieci lubią się bawić i bawią się podobnie (w ganianie, chowanego, skakanie, zabawy z piłką, patykami, kamykami), a z drugiej zachęcić je do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Pokażemy również gry typowe tylko dla danego regionu związane z jego tradycją czy przyrodą. Gry mają odgrywać rolę „utrwalacza” wiedzy. Zakładamy, że tak będzie i tym razem i dzieci będą często inicjować i bawić się w gry i zabawy w czasie wolnym zarówno w przedszkolu, jaki i w szkole. Zabawy poznane podczas realizacji projektu będą podświadomie przypominać, że warto poznawać nowe kultury i być otwartym na innych. W ten prosty sposób dzieci w praktyce będą odbiorcą globalnej wymiany kulturowej, i co ważne kraje Globalnego Południa w oczach dzieci, ale także nauczycieli i rodziców staną się nie tylko dostarczycielem żywności czy taniej siły roboczej ale również równoprawnym członkiem wymiany kulturowej (mamy tu na myśli oprócz gier i zabaw także muzykę, sztuki plastyczne i literaturę). Do każdego scenariusza powstanie również prezentacja poświęcona danemu krajowi i jego mieszkańcom.

Do każdych zajęć powstanie co najmniej jedna karta pracy, którą wypełnioną lub do uzupełnienia w domu, dziecko zabierze ze sobą po zajęciach. Dzięki temu rodzice będą na bieżąco dowiadywać się jaką tematyką na zajęciach zajmują się dzieci. Karta pracy czy malowanka będą punktem wyjścia do rozmowy rodzica z dzieckiem. Liczymy na to, że w wielu rodzinach dziecko na chwilę stanie się nauczycielem rodzica, opowiadając mu o bohaterach przedszkolnych czy szkolnych zajęć.

Zapraszamy do śledzenia informacji o projekcie, do udziału w szkoleniach (listopad/grudzień 2012). Szczegółowy harmonogram szkoleń oraz formularz zamówienia pakietu pojawi się na stronie na początku listopada 2012.
Dodatkowych informacji udziela Marlena Nowaczyk - koordynatorka projektu, e-mail: marlena.nowaczyk@zrodla.org.pl

Wróć | Przejdź na stronę główną

 
 
 
 

Witamy na stronie tematycznej Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" poświęconej edukacji globalnej. Ostatnio realizowaliśmy projekt:

"Źródła skutecznej edukacji globalnej"
to nasz kolejny projekt, którego celem było upowszechnianie i podnoszenie jakości EG na pierwszym etapie edukacyjnym (kl. I-III SP). Jest kontynuacją wcześniejszych działań stowarzyszenia poświęconych propagowaniu treści EG wśród najmłodszych.

W ramach projektu: przeprowadzimy badanie ankietowe dot. postaw nauczycieli wobec EG, analizę aktualnych podręczników dla klas I-III pod kątem zawartości treści EG, zorganizujemy roczną Szkołę Trenerów Edukacji Globalnej dla Najmłodszych, cykl kaskadowych szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z mniejszych miejscowości (w roku szkol. 2019/2020), zorganizujemy ogólnopolską konferencję poświęconą EG w nauczaniu wczesnoszkolnym w 2020 r.
Ponadto przygotujemy i wydamy 18 pakietów edukacyjnych na temat Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz pięć bajek kamishibai uznanych polskich autorów literatury dziecięcej nt. bioróżnorodności, uchodźstwa, dostępu do wody, dostępu do edukacji oraz dostępu do żywności.

Czas realizacji: sierpień 2018 – kwiecień 2020 r.

 

logo źródła

Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”
ul. Zielona 27, 90-602 Łódź
tel. 42 632 81 18, kom. 507 575 535
e-mail: office@zrodla.org
www.zrodla.org


logo Polska Pomoc
Projekt "Źródła skutecznej edukacji globalnej" jest współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w latach 2018-2020.


1,5% podatku na zieloną edukację

Bezpłatny program do rozliczenia podatku
za rok 2023 jest już dostępny do pobrania ze strony opp.zrodla.org


Uwaga! Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.